RIEMST EN PROVINCIE LIMBURG PLANTEN SAMEN KLIMAATBOMEN

In het waterbekken te Val-Meer werd op 12 maart symbolisch de eerste klimaatboom geplant. In totaal komen er 79 hoogstambomen en 1500 struiken in de waterbekkens. De aanplant zorgt voor een verhoging van de opname van CO² en fijn stof. De klimaatbomen zorgen bovendien voor meer schaduw en koelte en houden de verdroging van de bodem tegen. 

Door de klimaatverandering veranderen de weerspatronen. Meer neerslag in de winter en meer hitte en droogte in de zomer, afgewisseld met zeer hevige regenbuien. Om de effecten van deze extremere weersomstandigheden mee te helpen milderen, slaat de gemeente Riemst de handen in elkaar met de provincie Limburg. Via een aantal projecten wordt ingezet op het aanplanten van extra bomen. Deze aanplant zorgt voor een verhoging van de opname van CO² en fijn stof. Deze ‘klimaatbomen’ zorgen bovendien voor meer schaduw en koelte en houden de verdroging van de bodem tegen. Op vrijdag 12 maart start de aanplant in het provinciale waterbekken in de Langstraat te Val-Meer.

Klimaatbomen in waterbekkens

De gemeente Riemst voorziet jaarlijks 10.000 euro voor de aanplant van klimaatbomen. Riemst sluit nu een overeenkomst af met de provincie Limburg voor de gezamenlijke aanplant van 79 hoogstambomen en 1500 struiken. De werken worden uitgevoerd door het landschapsteam van Natuurpunt en starten op vrijdag 12 maart 2021.

Mark Vos, burgemeester: “De aanplant van de klimaatbomen verhoogt de biodiversiteit in ons open akkerlandschap. Er ontstaan nieuwe, kleine leefgebieden voor akkervogels als de patrijs en de geelgors. Ook kleine zoogdieren als de das, de hermelijn en de wezel en verscheidene vleermuissoorten profiteren mee. De bomen worden zeer bewust op de hoger gelegen delen in de waterbekkens geplaatst. Hier krijgen de bomen voldoende ruimte om volledig te kunnen uitgroeien. Zo garanderen we een lange toekomst voor onze klimaatbomen.”

Peter Neven, schepen van klimaat: “De klimaatbomen zorgen bovendien voor de nodige schaduw en verkoeling voor de schapen, die onze Riemstse bekkens begrazen. Bij de begrazing verspreiden de schapen zaden en dit zorgt dan weer voor een meer gevarieerde plantengroei en insectenaanwezigheid. De schapen zijn een extra biodiversiteitsverhoger. Die verdienen dus wat welkome schaduw in de zomermaanden.”

Bert Lambrechts, gedeputeerde van Water, Milieu en Natuur: “Met veel plezier werken we samen met Riemst om klimaatbomen te planten. Om maximale ondersteuning te bieden, stellen we niet alleen provinciale bufferbekkens ter beschikking maar hebben we ook aan onze aannemer gevraagd om de bomen te planten. Bovendien werken we momenteel aan de actualisatie van het provinciale klimaatplan. De aanplant van extra bomen en struiken past perfect in ons klimaatplan in opmaak. 11 maart werd ook een nieuwe website gelanceerd, www.klimaatbomeninlimburg.be, die informatie rond klimaatbomen hapklaar presenteert. De website past binnen onze campagne “Klimaatbomen in Limburg” en moet er mee voor zorgen dat bomen opnieuw ruimte krijgen in Limburgse tuinen, parken, pleinen en straten. En dat is geen kwestie van verfraaiing maar een echte noodzaak. Hopelijk inspireert deze terreinactie ook andere lokale besturen. Klimaat is een zaak van iedereen.”

Wegens succes verlengd: elk jaar 25 klimaatbomen in de dorpskernen

I.s.m. het Centrum voor Duurzaam groen werden er de voorbije 3 jaar ook jaarlijks 25 klimaatbomen geplant in de Riemstse dorpskernen. Deze bomen – die gratis ter beschikking werden gesteld door de provincie Limburg – capteren CO² en fijn stof.

Peter Neven, schepen: “De klimaatbomen vergroenen de pleintjes en de ontmoetingsplekken in onze 13 Riemstse dorpen. We zijn verheugd dat dit project nog een extra jaar verder gezet kan worden.”

Het LSM klimaatbomenproject

Riemst zal in de toekomst – net als 15 andere partnergemeenten in het LSM Klimaatbomenproject – bijkomend nog 142 klimaatbomen aanplanten.
Bert Lambrechts, gedeputeerde provincie Limburg: “LSM maakte in het verleden een budget vrij van 1 000 000 euro voor de aankoop en aanplant van bijkomende klimaatbomen bij voorkeur bedoeld voor publieke plaatsen. De gemeente Riemst tekende in op dit aanbod en kan hierdoor rekenen op een subsidie van 50% voor de aanplant van maar liefst 142 klimaatbomen. Momenteel bekijken we met de provincie Limburg, LSM en Limburg.net hoe we nog meer Limburgse gemeenten in de toekomst kunnen ondersteunen bij de aanplanting van klimaatbomen. Om de aankoop en aanplant van klimaatbomen door gemeenten vlotter te doen verlopen, wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw reglement dat de bestaande reglementen van Ruimte voor Bomen (Limburg.net) en het LSM-klimaatbomenfonds samenvoegt.”
 

DelenTwetLikedinGoogle+



160007759_10208618329011410_2737227005243676103_o.jpg

Liege Airport

Volg de digitale presentatie rond de plannen van Liege Airport SA op 25 en 26 februari. Geef je bedenkingen door voor 13 maart 2021.

Luchthaven Liege Airport SA diende een vergunningsaanvraag in bij de gemeente Grâce-Hollogne voor projecten op hun terrein. Voorafgaand aan de procedure van milieueffectenbeoordeling stelt de luchthaven haar plannen voor aan het grote publiek.

Gemeente Riemst vraagt de presentatie en documenten ook op bij Liege Airport SA en stelt ze na ontvangst beschikbaar op deze webpagina. Het gemeentebestuur zal zelf de plannen ook bestuderen en hierop reageren wanneer nodig. 

Inhoud vergunningsaanvraag

De aanvraag van Liege Airport SA omvat :

  • Een omgevingsvergunning voor de exploitatie van de luchthaven (verlenging van de huidige vergunning, die in januari 2023 afloopt);

  • Een stedenbouwkundige vergunning voor de regularisatie van het containerpark van de luchthaven;

  • Een eenmalige vergunning voor de bouw en de exploitatie van een nieuw kantoorgebouw;

  • Een eenmalige vergunning voor het opvullen van een zandput, waarbij een opvulling van 629.000 m3 en een ingrijpende wijziging van het bodemreliëf komen kijken;

  • Een eenmalige vergunning voor de uitbreiding van de noodbaan met opvulling van 156.300 m3 in het westen en 342.100 m3 in het oosten, een aanzienlijke wijziging van het bodemreliëf en bodemsanering.

De projecten zijn allen gelegen op het terrein van Liege Airport SA. Deze projecten worden onderworpen aan een procedure van milieueffectenbeoordeling in een grensoverschrijdende context. 

Digitale presentatie

Voorafgaand aan de uitvoering van een milieueffectenrapport, presenteert Liege Airport SA hun plannen. Op deze manier krijg je een inzicht in de kwesties die aan bod komen in de vergunningsaanvraag en het milieueffectenonderzoek. De digitale presentatie zal op 25 en 26 februari 2021 gedurende 48 uur online te bekijken zijn via: www.liegeairport.com.

Je kan op dezelfde dagen ook (na afspraak) terecht in het gemeentehuis van Grâce-Hollogne om de gedrukte versie van de presentatie en video aldaar in te zien.

Indienen bedenkingen

Na het offline gaan van de digitale presentatie op 26/2 heb je 15 dagen de tijd om je opmerkingen in te dienen. Uiterlijk tegen zaterdag 13 maart 2021 dienen je bedenkingen ontvangen te zijn. Zo kan Liege Airport SA ze in overweging nemen en er eventueel rekening mee houden in het milieueffectenonderzoek. Om een geldige reactie in te dienen, stuur je deze toe aan beide betrokken partijen. Je bent verplicht je naam en adres te vermelden bij het indienen van de bedenkingen.

Het college van burgemeester en schepenen
van Grâce-Hollogne (verplicht per post)

Liege Airport SA
Frédéric Dossin
(reageren kan zowel per post als per e-mail)

Rue de l’Hôtel communal 2
4460 Grâce-Hollogne

Rue de L’Aéroport B50
4460 Grâce-Hollogne

+31(0)4/231.48.72

fdo@liegeairport.com
+32 (0)4 234 87 28.

Inlichtingen alleen op 25 en 26  februari 2021 tussen 8.00 en 17.00 uur.

 

pexels-photo-587063.jpeg

Vaccinatiecentrum

Blijf op de hoogte van al het nieuws rond vaccinatiecentrum Bilzen-Hoeselt-Riemst.
We zijn op zoek naar vrijwilligers die willen helpen bij de inentingen. Hier kun je je aanmelden!

Sporthal De Kimpel in Bilzen wordt het vaccinatiecentrum voor de inwoners van Bilzen, Hoeselt en Riemst. De inrichting volgens het draaiboek van Agenschap Zorg en Gezondheid is klaar. Vanaf maandag 15 februari starten de vaccinaties voor de zorgverleners.  Wanneer de inentingen van de 65-plussers en de bredere bevolking beginnen, is afhankelijk van de levering van de vaccins. Dit verloopt volgens de timing van de federale overheid.

Iedereen zal op gepaste tijd een persoonlijke  uitnodiging per post ontvangen.  Via het inloggen op het digitaal e-loket Mijn Burgerprofiel kan je ook digitaal je uitnodiging raadplegen.

Meld u aan als vrijwilliger!

Het vaccinatiecentrum kan nog helpende handen gebruiken. We zijn op zoek naar medische, administratieve en logistieke profielen. We doen een warme oproep om je kandidaat te stellen. Help jij mee? Vul het formulier in.

coronavirus-4833754_1920_0.jpg

BEPERKING INTERNATIONALE REISVERKEER : ATTEST OP EER

Beperking van het internationale reisverkeer

I. Beperking niet-essentiële reizen
Verplaatsingen voor recreatief-toeristische doeleinden van en naar België zijn verboden van woensdag 27 januari tot maandag 1 maart 2021. Het reisverbod zal gecontroleerd worden, zowel voor het weg-, lucht-, zee- als voor het treinverkeer.

Wie zich vanuit en naar België verplaatst, moet in het bezit zijn van een verklaring op eer. Een modelformulier werd ter beschikking  gesteld door de minister van Binnenlandse Zaken: download het hier. De verklaring op eer moet gelinkt worden aan het Passenger Location Form en ondersteund worden door de nodige documenten.
Check zeker ook www.info-coronavirus.be/nl/ voor meer informatie.

Gedurende de periode van het verbod zijn enkel essentiële reizen toegelaten. Concreet gaat het om reizen omwille van:

  • Dwingende gezinsredenen

    • Gezinshereniging

    • Bezoeken aan een echtgenoot of partner die niet onder hetzelfde dak woont, voor zover een aannemelijk bewijs geleverd kan worden van een stabiele en duurzaam onderhouden relatie

    • Verplaatsingen in het kader van co-ouderschap, burgerlijke en religieuze huwelijken, begrafenissen of crematies (van aanverwanten of naasten)

  • Humanitaire redenen

    • Verplaatsingen om medische redenen en verderzetting van een medische behandeling

    • Bijstand aan een oudere, minderjarige, gehandicapte of kwetsbare persoon

    • Bezoek aan aanverwanten in palliatieve zorg

  • Studieredenen

    • Reizen van leerlingen, studenten en stagiairs, die in het kader van hun studies een uitwisseling volgen

    • Onderzoekers met een gastovereenkomst

  • Inwoners van grensregio’s

    • Verplaatsingen als onderdeel van het dagdagelijkse leven voor activiteiten die eveneens in België toegelaten zijn

    • Professionele redenen voor de uitoefening van de professionele activiteit

  • Divers

    • Zorg voor dieren, verplaatsingen in het kader van juridische verplichtingen (voor zover deze niet digitaal kunnen gebeuren), dringende herstellingen in het kader van de veiligheid van een voertuig en een verhuizing worden ook als essentieel beschouwd.

II. Reizigers vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika
Vanaf maandag 25 januari zullen alle reizigers die vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika naar België reizen tien dagen verplicht in quarantaine moeten gaan met een PCR-test op dag 1 en dag 7.

III. Dubbele test bij binnenkomst
Het Overlegcomité wenst dat elke niet-resident die naar België reist, naast de verplichte negatieve test voorafgaand aan het vertrek, bij aankomst in België nogmaals getest wordt. Dit kan met een PCR-test of een snelle antigeentest. Het Overlegcomité vraagt de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid, de Taskforce Testing en het COVID-commissariaat dit te concreet te maken.

Verlengde isolatie
Mensen die positief testen op COVID-19 zullen zich voortaan gedurende tien dagen moeten isoleren.

Na een hoogrisicocontact of reis naar ons land blijft de duur van quarantaine tien dagen. Die duur kan worden ingekort tot minimum zeven dagen op voorwaarde van een negatief test die ten vroegste werd afgenomen zeven dagen na de blootstelling.

coronavirus-4833754_1920_0.jpg

Vaccinatiecentra

Sporthal De Kimpel in Bilzen en De Piepel in Tongeren worden de twee vaccinatiecentra van de Eerstelijnszone Zuid Oost Limburg. Dat werd beslist na overleg met de eerstelijnszone en de betrokken burgemeesters. De locaties worden volledig volgens het draaiboek ingericht en zullen vanaf februari startklaar zijn. Een mobiel vaccinatieteam wordt ingeschakeld, enkel voor personen met een ernstige zorg- en ondersteuningsnood, die de woning niet kunnen verlaten.

De burgemeesters van Bilzen, Hoeselt, Riemst, Tongeren, Voeren en Herstappe en de voorzitter van de eerstelijnszone stellen: “De locaties zijn voldoende ruim en vlot bereikbaar. Inwoners van Bilzen, Hoeselt en Riemst worden gevaccineerd in Bilzen. Inwoners van Tongeren, Voeren en Herstappe kunnen terecht in Tongeren. Voor Voeren wordt gezien de grotere afstand een oplossing op maat voorzien. We gaan voor een effectieve, snelle en kwalitatieve inenting en zullen ondersteunend personeel ter beschikking stellen.”

De vaccinatiecentra kunnen nog helpende handen gebruiken: “De aanmeldingen van vrijwilligers, verenigingen en organisaties komen al binnen. Van gepensioneerde zorgverleners en taxibedrijven tot administratieve krachten. We zijn daar zeer dankbaar voor en doen een oproep aan iedereen die kan en wil helpen om zich te melden via www.helpdehelpers.be”, aldus de burgemeesters en voorzitter.

coronavirus-4833754_1920_0.jpg

TAALPROBLEEM 112-CENTRALE NOG STEEDS NIET OPGELOST

Een Riemstenaar die op 1 januari naar de 112-centrale belde omdat er een voorval van vandalisme was in Zichen-Zussen-Bolder werd pas na lange kostbare minuten doorgeschakeld naar een Nederlandstalige telefoonoperator. Eerst moest ze haar uitleg in het Frans doen. Het duurde vier minuten vooraleer ze in het Nederlands werd geholpen. Burgemeester Mark Vos vindt dit ongehoord. Temeer omdat hij sedert tien jaar de belofte krijgt dat het probleem zou worden aangepakt.

‘Hoe moeilijk kan het zijn om in je moedertaal geholpen te worden?’ vraagt burgemeester Mark Vos zich af. ‘In onze grensgemeente worden inwoners doorgeschakeld naar de hulpcentrale in Luik als ze met hun gsm toestel naar het noodnummer 112 bellen. Met de nodige taalproblemen tot gevolg. Probeer in paniek maar eens uit te leggen wat er aan de hand is’, zegt Mark Vos.

Het gemeentebestuur brengt de taalproblematiek bij de 112-centrales al sedert 2008 onder de aandacht bij Binnenlandse Zaken. Hierop werden afspraken gemaakt zoals taalcursussen voor de operatoren en de opstart van een provinciaal netwerk. Ook werd overeengekomen dat medewerkers van de 112-centrales de oproeper meteen doorschakelen naar de centrale waar een operator de moedertaal van een hulpbehoevende spreekt.

‘Na jarenlang aandringen voor een oplossing, stel ik vast dat er nog geen efficiënte werking is ondanks de gemaakte afspraken. Ik zal het dossier opnieuw onder de aandacht brengen bij de nieuwe bevoegde Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. In dit geval ging het gelukkig niet om een levensbedreigend voorval, maar in het verleden deden zich helaas wel situaties voor met dramatische afloop waarbij levensbelangrijke minuten verloren gingen omdat Riemstenaren bij een noodoproep eerst bij een Franstalige operator terecht kwamen.
Een burger in nood moet snel en efficiënt worden verder geholpen.’ Aldus Mark Vos.

123-noodnr-112-emergency-08-17.jpg

EXTRA STEUNTJE 21 RIEMSTSE GOEDE DOELEN!

Dit jaar kan de traditionele nieuwjaarsreceptie voor de inwoners helaas niet doorgaan omwille van corona. We pakken het daarom anders aan en lanceren www.riemst21.be

Geef aan welke vereniging of vrijwilligersorganisatie volgens jou een extra steuntje in de rug verdient. Stemmen kan tot en met 5 januari 2021.
De 21 goede doelen met de meeste stemmen krijgen een mooi nieuwjaarscentje. Zo kunnen ze zich ook in 2021 weer voor de volle 100 procent inzetten voor Riemst!

Riemst21.jpg

Digitaal genieten van reeks concerten in muzikale gemeente Riemst

Op zondag 6 december vindt de eerste, digitale editie van Riemst gaat klassiek plaats. Met de concertenreeks Riemst gaat klassiek biedt de gemeente Riemst jong, lokaal muzikaal talent een forum. Om 10u00 kan je via livestream genieten van het optreden van duo Koi Collective. Pianiste Emmy Wils en saxofonist Maarten Vergauwen nemen je mee op een muzikale reis. Geïnteresseerden kunnen dit concert meevolgen op het YouTube kanaal en de Facebookpagina van Riemst|Heerlijk veelzijdig. Dit initiatief kan doorgaan volgens het corona-protocol.

Marina Pauly, schepen van cultuur: “Als muzikale gemeente plannen wij jaarlijks heel wat klassieke concerten met regionaal talent onder de noemer Riemst gaat klassiek. De COVID-19 pandemie strooide helaas roet in het eten en we werden genoodzaakt een hele reeks concerten te annuleren. Met deze bijzondere digitale editie van Riemst gaat klassiek willen we onze inwoners, en alle andere gegadigden, graag een duwtje in de rug geven in deze moeilijke tijden. Muziek troost en verbindt en dat is broodnodig in deze uitzonderlijke corona-tijden”

Mark Vos, burgemeester: “ Riemst staat gekend om zijn vele muziekverenigingen. Je kan in onze gemeente bijna elk weekend genieten van een optreden van onze Riemstse topmuzikanten. I.s.m. Vlamo Riemst werkt de gemeentelijke cultuurdienst daarom ook aan een online concertkalender voor en door de Riemstse muziekmaatschappijen. Van zodra de coronarichtlijnen het weer toelaten, willen we onze muzikanten opnieuw op het podium. Wanneer fysiek een optreden bijwonen door corona niet kan, gaan we digitaal vanuit ’t Paenhuys richting Riemster huiskamer.

Marina Pauly: “Riemst zal zijn naam van Muzikaalste gemeente van Vlaanderen weer alle eer aandoen. Wij zijn fier op onze muziekmaatschappijen en willen hen dan ook ondersteunen om hun werking voort te zetten ondanks de huidige uitdagingen.”

viool.jpg

OPENBAAR ONDERZOEK TWEE WINDMOLENS TE BASSENGE, BEZWAAR VANUIT RIEMST

SA ASPIRAVI plant in Bassenge de bouw van een elektriciteitscabine en twee windmolens. Raadpleeg de powerpoint van aanvrager Aspiravi (toelichting project vanaf pagina 38).

De windmolens hebben elk een nominaal vermogen van tussen 3,46 en 3,6 MW. Ze zijn maximaal 175 meter hoog en hebben een rotordiameter van 126 à 132 meter. De windmolens zijn gelegen ten oosten van de autosnelweg A13/E313, vlak tegen de gemeentegrens. Het betreft de kadastrale percelen gelegen te 4690 Bassenge, 2e divisie, sectie A, nr. 114 en 119A en 3e divisie, sectie C, nr. 500G.

Raadplegen dossier en reageren

Het dossier van de vergunningsaanvraag, inclusief het milieueffectonderzoek, kan geraadpleegd worden in de gemeenten Bassenge, Visé, Oupeye, Ans, Juprelle, Liège.

Bassenge:
o Elke werkdag van 8.30 uur tot 12.00 uur en zaterdag van 10.00 uur – 12.00 uur
o Enkel op telefonische afspraak 24 uur vooraf 
o Contactpersoon: Lara Henket 04 273 78 76
Raadpleeg de overige info, adressen en data 

Opmerkingen kunnen schriftelijk alsook mondeling bezorgd worden aan de gemeentelijke administraties hierboven vermeld. Dit binnen de termijn van het openbaar onderzoek, dus t.e.m. 19 oktober, 11u. Raadpleeg bassenge.be voor meer informatie hierover. 
 

Start openbaar onderzoekAfsluiting openbaar onderzoek  Schriftelijke reacties kan je richten aan:18 september 2020Gemeentelijke administratie
Rue du Frêne 38 4690 Boirs op
19 oktober 2020 om 11.00 u

Collège communale de Bassenge
Rue Royal 4
4690 Bassenge 

Meer informatie

o De aanvrager: Aspiravi, Xavier Houdry, - tel. 056 70 27 36 – Vaarnewijkstraat 17, 8530 Harelbeke
o De technische ambtenaar: Mevr. Marianne Petitjean, tel. 04 224 57 57 – SPW Liège, GG04, Rue Montagne Sainte-Walburge 2, 4000 Liège
o De afgevaardige ambtenaar: dhr Dhr. Olivier Lejeune – tel. 04 224 54 53  - SPW Liège, DG04, Rue Montagne Sainte-Walburge, 2 4000 Liège

Actie gemeente Riemst

De gemeente Riemst informeerde de inwoners van Millen en Elst over dit openbaar onderzoek via een inwonerbrief. Ook werd er een bezwaar ingediend vanuit de gemeente.

Kernpunten in het Riemstse bezwaar tegen de windmolens : 

  • Dit project van twee windmolens mag niet als een losstaand project gezien worden. In een straal van 5 km zijn er een 40-tal windmolens vergund, gepland of uitgevoerd. Door een kunstmatige opsplitsing in deelprojecten, laat de aanvraag uitschijnen dat er slechts sprake is van 2 windturbines met een minimale impact. Bij een beoordeling van het reële totaalproject wordt duidelijk dat de impact op de omgeving veel groter is. Ook de visuele impact in het landschap is niet te onderschatten.
     

  • De eventuele effecten van ondergrondse trillingen op de mergelgroeven in de omgevingen werden niet voldoende bestudeerd in het MER.
     

  • De aanvraag houdt geen rekening met de aanbeveling dat een windmolenpark uit minstens 5 windturbines bestaat. 

Uittreksel beslissing College van Burgemeester en Schepenen

TIJDRIT BINCKBANCK TOUR IN KANNE!

Omwille van de verstrengde corona-maatregelen in Nederland, staken de gemeente Riemst en wedstrijdorganisator Golazo de koppen bij elkaar. Op 2 oktober organiseert de gemeente Riemst niet langer de start van de rit Riemst – Sittard-Geleen. Kanne ontvangt nu de wielrenners voor een tijdrit van 8,14 km, o.a. over de Slingerberg.

Burgemeester Mark Vos: “We zijn heel blij om de BinckBank Tour hiermee uit de nood te kunnen helpen. We werken al negen jaar goed samen, dat moet zo’n extra inspanning kunnen. Logistiek is het een huzarenstukje, maar het maakt het alleen maar mooier als dat dan lukt. Iedereen wint erbij. Wij kunnen met deze tijdrit, die volledig over ons grondgebied loopt, onze gemeente nog mooier en beter presenteren dan met de oorspronkelijke start het geval was geweest. Elke wielerliefhebber zal Kanne, één van de mooiste dorpen van ons land, ontdekken, net als onze Slingerberg.” 

De renners starten vrijdag 2 oktober hun tijdrit van 8,14 kilometer onderaan de Brug in Kanne en komen aan op het Statieplein. De route loopt over de Slingerberg, door het veld en dan over de brug in Vroenhoven langs de Muizenberg terug naar het Statieplein. 

Er is, omwille van de coronamaatregelen, geen publiek welkom bij de startplaats (onder de brug in Kanne, Avergat) en bij de finish (Statieplein). Draag ook steeds een mondmasker en houd voldoende afstand, wanneer u langs de kant geniet van de koers.

Het volledige parcours is autovrij. Belangrijk voor de inwoners van Kanne: in de Statiestraat, tussen de Oude Jekerstraat en de Muizenberg, kunnen er dus geen auto’s of bussen door tussen 9.00 uur en 19.00 uur. De omleiding is ter plaatse aangegeven. Ook geldt er een parkeerverbod in heel wat straten van Kanne. Verplaats daarom tijdig uw wagen naar de parking onder de brug (kant Steenstraat), parking aan het voetbalplein en Guldendaal.

Genieten van de koers kan via tv-zenders Sporza en Eurosport, langs het parcours van de wedstrijd, maar niet aan de start- en stopplaatsen.
Ook aan de Slingerberg is er geen publiek toegelaten! Kom te voet langs het parcours kijken.

De eerste renners starten aan hun tijdrit omstreeks 13u00 - 13u30. Om de twee minuten vertrekt er een renner.

parcours_0.png


WELKE WIELRENNER SPOT JIJ VRIJDAG BIJ DE DOORTOCHT VAN DE BINCKBANK TOUR?

Op vrijdag 2 oktober is Riemst opnieuw gastgemeente voor de BinckBank Tour, de enige meerdaagse UCI WorldTour rittenwedstrijd in Nederland en België. De BinckBank Tour koerst in 5 etappes van startplaats Blankenbergte naar aankomst in Geraardsbergen (29/09 – 03/10). Voor de 9de keer is de Brug van Vroenhoven het decor van de start (12u00) én van een spurt (12u35). De aankomst van deze vierde rit (196,1 km) vindt plaats in Sittard-Geleen (Nl.).

Burgemeester Mark Vos : "We zijn heel erg blij dat, ondanks de corona pandemie, de koers en de vierde etappe in Riemst kunnen doorgaan. Dat vergt natuurlijk wel wat extra inspanningen van iedereen. We vragen de supporters daarom met aandrang om een mondmasker te dragen en om voldoende afstand te bewaren. Zowel van de renners, als van de andere toeschouwers.” 

Genieten van de koers kan via tv-zenders Sporza en Eurosport, langs het parcours van de wedstrijd, maar niet aan de brug!

De renners rijden van de Brug van Vroenhoven, over de Maastrichtersteenweg en Visésteenweg, naar Eben-Emael. Via de Grenadiersweg, Steenstraat, Statiestraat en Muizenberg spurten ze rond 12u35 op de brug. Via de Maastrichtersteenweg en de Visésteenweg verlaat het peloton het grondgebied van Riemst richting Sittard-Geleen (Nl.) 

Mark Vos: “Het corona protocol van organisator Golazo schrijft voor dat de rennerszone afgesloten wordt voor het publiek. Je kan dit jaar dus helaas niet komen supporteren aan de Brug in Vroenhoven. Deze zone wordt volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen 9u00 en 14u00. Ook voetgangers en fietsers zullen tussen 10u00 en 12u45 niet kunnen passeren in de zone tussen de Muizenberg en de Diependaelweg (Nederlandse grens).”

Voor welke topper supporter jij?

Schepen van sport Christian Bamps : “We kijken er alvast naar uit om wielertoppers als Mathieu van der Poel, Yves Lampaert, John Degenkolb en Philippe Gilbert, te ontvangen in onze gemeente. Ook zijn we benieuwd naar de prestaties van Belgisch kampioen Tim Merlier, voormalig wereldkampioen Mads Pedersen en huidig Europees kampioen Giacomo Nizzolo.” 

Meer nieuws via de website van de BinckBank Tour

LR BBT024.jpg

UITBREIDING CBR GROEVE ROMONT - REAGEREN TOT 25 SEPTEMBER

CBR Lixhe startte een procedure om het Waalse gewestplan te wijzigen en een gecombineerde vergunning aan te vragen voor de uitbreiding van de  groeve Romont. Je vindt hier een voorbeeldbrief om te reageren op deze procedure.

CBR Lixhe startte een procedure om het Waalse gewestplan te wijzigen en tevens een gecombineerde vergunning aan te vragen voor de uitbreiding van de huidige groeve. Het gaat om de omzetting van 110 hectare agrarisch gebied naar ontginningsgebied. Het gebied situeert zich tussen de huidige groeve Romont aan de zuidzijde, de gemeente Eben Emael aan de oostzijde, de gemeente Zussen aan de westzijde en de gemeente Kanne aan de noordzijde.

Voorafgaand aan de MER studie (Milieu Effect Rapport) die opgemaakt moet worden en die onderdeel uitmaakt van de te volgen procedure werd er een infovergadering georganiseerd op 10 september. Het doel van de informatievergadering was het project aan het publiek te presenteren, hen te informeren en hen de gelegenheid te geven opmerkingen, bedenkingen en suggesties te formuleren en vragen te stellen, met name in verband met de milieueffectrapportage die in het kader van het project wordt opgesteld. 

De in de vergadering gehouden presentatie kan je hieronder via de link raadplegen : 
https://www.cbr.be/nld/toekomstige-exploitatie-van-de-groeve-van-romont-

Conform artikel D.VIII.5, §6 du CoDT et R.41-4 du Livre Ier du Code de l’Environnement kan iedereen binnen 15 dagen gerekend vanaf de infovergadering (10 september) schriftelijk reageren in de vorm van opmerkingen, bedenkingen, suggesties en technische alternatieven die redelijkerwijs overwogen kunnen worden in het MER.

U kan zelf een tekst opstellen (in de Franse taal!), of onderstaande Franstalige voorbeeldbrief gebruiken. Voorzie het document dat u instuurt zeker van  uw naam, adres, de datum en uw handtekening.

Voorbeeldbrief (Nederlands)
Voorbeeldbrief (Frans)  

De gemeente Riemst dient alvast het in deze voorbeeldbrief opgenomen advies in bij de gemeente Bassenge en bij CBR. 

De schriftelijke reacties dienen voor 25 september, in de Franse taal te worden verstuurd naar:
• het Collège communal de Bassenge, Rue Royale 4 te 4690 Bassenge. 

Een kopie hiervan dient ook verstuurd te worden naar:
• S.A. Cimenteries CBR, Boulevard de France 3-5 te 1420 Braine-l’Alleud.

Het studiebureau dat de MER studie opstelt zal in de mate van het mogelijke rekening houden met de ingediende bemerkingen.

Romont goeve.jpg

Corona update : toenemend aantal besmettingen

De cluster van besmettingen na voetbalwedstrijd Rivo Riemst-Kesselt wordt nauw opgevolgd door het Agentschap Zorg en Gezondheid, Eerstelijnszone ZOLim en de gemeentelijke crisiscel.

Na de voetbalwedstrijd Kesselt – Rivo Riemst (4de provinciale) op zaterdag 5/9 en een bijeenkomst in de voetbalkantine te Kesselt (Lanaken) testten er heel wat voetbalspelers van club Rivo Riemst positief op het coronavirus. Direct werd er in de gemeentelijke crisiscel en in de naburige gemeenten de nodige actie ondernomen. 

Na de positieve test van één van de spelers van Rivo Riemst, ging de hele ploeg al preventief in quarantaine. Op woensdag 9/9 werd de hele ploeg in groep getest. Ook werden er aan de spelers richtlijnen meegegeven over hoe in afwachting van het resultaat te handelen. 

Burgemeester Mark Vos : “Na het binnenkomen van meerdere positieve testresultaten op vrijdag 11/9 werd - in zeer nauw overleg met de Eerstelijnszone Zuid-Oost Limburg en de betrokken huisartsen - de contact tracing opgezet. Een team van gemeentelijke medewerkers, ondersteund door de Eerstelijnszone ZOLim, contacteerde alle besmette spelers. Zij blijven in quarantaine. Ook de nauwe contacten van de voetballers (huisgenoten en hoog risico contacten) werden opgelijst, opgebeld en gevraagd om te testen en in quarantaine te gaan. In Lanaken werden ondertussen ook alle spelers van Kesselt opgeroepen zich te laten testen.”

Door deze plotse toename in de besmettingen is de alarmdrempel overschreden in onze gemeente. De situatie wordt nauw opgevolgd door het Agentschap Zorg en Gezondheid en bijgestuurd a.d.h.v. de binnenkomende testresultaten. De cluster van besmettingen is gelinkt aan de voetbalwedstrijd. Via het systeem van contact tracing wordt de mogelijke verdere verspreiding van het virus zo goed als mogelijk in kaart gebracht. Alle betrokken worden gecontacteerd met de strikt op te volgen procedures. Er is constante terugkoppeling tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid, de Eerstelijnszone Zuid-Oost Limburg, de huisartsen en de gemeentelijke crisiscel. Hierdoor wordt de evolutie van de cijfers snel gedetecteerd.

Burgemeester Mark Vos : “Het is onverantwoord om in een kleine kantine met zoveel volk samen te komen. We begrijpen dat het naleven van de coronamaatregelen een inspanning vergt, maar deze situatie toont wel aan hoe belangrijk een correcte opvolging van de coronamaatregelen is. We rekenen op het gezonde verstand en de burgerzin van onze inwoners. Houd vol en respecteer de zes gouden regels. We hebben alle begrip voor de ongerustheid en bezorgdheid die deze onverwachte situatie met zich meebrengt. De door de overheid opgelegde protocollen worden strikt opgevolgd. De gezondheid en het welzijn van onze inwoners is op elk moment absolute prioriteit.”

coronavirus-4833754_1920_0.jpg

Evenementen gaan veilig weer van start vanaf 16 september

Het College van Burgemeester en Schepenen legde op 28 augustus enkele duidelijke randvoorwaarden voor evenementorganisatoren vast. Zo kan men geïnformeerd en veilig weer aan de slag. 

Vanaf 16 september 2020 zijn er in de gemeente Riemst weer beperkt evenementen en bijeenkomsten mogelijk. Uiteraard steeds met respect voor de geldende coronavoorschriften. Het College van Burgemeester en Schepenen legde op 28 augustus enkele duidelijke randvoorwaarden vast. Zo kunnen de organisatoren geïnformeerd en veilig weer aan de slag. Het naleven van de "zes gouden regels" staat, net zoals in het dagelijkse leven, centraal. 

Organiseert jouw vereniging een activiteit? 

Op de webpagina ‘evenementen’ vind je een duidelijk en uitgebreid overzicht van de richtlijnen. We proberen deze lijst up to date te houden met de meest recente, federale, richtlijnen. Vergeet niet tijdig een evenementenaanvraag in te dienen. Stuur zeker ook een correct ingevuld Covid Event Risk Model mee naar evenementen@riemst.be.

Alvast de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje (in voege vanaf 16/9/20) :

  • De organisatie is steeds verantwoordelijk voor de naleving van de Covid-19 voorschriften. De sectorspecifieke covid-19 protocollen worden nauw nageleefd. 

  • Clubs en verenigingen komen samen met maximum 50 personen. Rekening houdend met de social distancing maatregels. Kinderen jonger dan 12 jaar, worden niet meegerekend bij het maximum aantal deelnemers.

  • Activiteiten worden bij voorkeur buiten georganiseerd. Het goed verluchten van een binnenruimte is cruciaal. Het maximum aantal deelnemers aan een bijeenkomst binnen is gelinkt aan de beschikbare oppervlakte van de zaal. Voorzie per zittende aanwezige 4m². Voor een staand publiek is je ruimte groot genoeg, indien je 10m² per aanwezige rekent. 

  • Het sluitingsuur van een evenement is conform aan dat van de horeca, nl. 1 uur ’s nachts.

  • De organisatie zorgt voor een correcte registratie van de aanwezige bezoekers met het oog op mogelijke contact-tracing.

Ons gemeentelijk activiteitenaanbod

Onze gemeentelijke Welzijnsdiensten evalueren momenteel hun activiteiten en proberen deze opnieuw corona proof aan te bieden. We denken o.m. aan de sportactiviteiten, lessen in dienstencentrum De Linde, initiatieven vanuit de Culturodroom, … 

Voor de werking van de bibliotheek gaan er 16 september nieuwe versoepelingen in: 

  • De internet- en publiekspc’s mogen opnieuw gebruikt worden.

  • De info- en promostandjes zijn weer toegelaten in de bibliotheek.

  • Kinderen zijn weer welkom onder begeleiding van een volwassene.

  • Het leescafé kan opnieuw gebruikt worden.

  • De inrichting van de voorleesmomenten wordt eind september bekeken.

LET OP: dit is de huidige stand van zaken, gebaseerd op de momenteel geldende federale corona maatregelen. Deze richtlijnen kunnen wijzigen, wanneer de pandemie opflakkert. 

Evenement organiseren in Riemst? Vul eerst het COVID Event Risk Model in!

Organisatoren, die de komende weken een activiteit op poten zetten, vullen naast het evenementenaanvraagformulier, ook het COVID Event Risk Model in.

Met het COVID Event Risk Model verwerf je inzicht in het COVID-veiligheidsrisico van je event. Je evenement krijgt in de tool een kleurenlabel toegekend: groen, oranje, rood. Dit label wordt als de referentie beschouwd door de lokale overheid bij het verlenen van je vergunning.

Het COVID Event Risk Model kan je invullen op https://www.covideventriskmodel.be/
Nadat je het model volledig hebt ingevuld, kan je een PDF van je aanvraag maken.
Deze bezorg je aan de dienst Evenementen via evenement@riemst.be.

De organisator is verantwoordelijk voor het correct invullen van de online tool en voor het naleven van de corona richtlijnen.

Een corona-veilig evenement?

Houd steeds onderstaande aandachtspunten in de gaten:

  • De organisator informeert de deelnemers over de geldende preventiemaatregelen. Werknemers/vrijwilligers krijgen een passende opleiding met de juiste instructies. 

  • Raadpleeg steeds de protocollen die van toepassing zijn op jouw evenement : het evenementenprotocolhet cultuurprotocolhet sportprotocol. Deze protocollen worden je ook bezorgd door de dienst evenementen, bij de aanvraag van je evenement.

  • Er wordt 4m² voorzien per aanwezig zittende persoon en 10 m² per staande persoon. Een afstand van 1,5 meter wordt steeds gegarandeerd. Opgelet : het max. aantal deelnemers hangt samen met de oppervlakte van je locatie.

  • Mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden steeds sterk aanbevolen en worden gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden nageleefd.

  • De organisator voorziet handgel, voor personeel en klanten.

  • De organisator neemt de gepaste hygiënemaatregelen om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te desinfecteren.

  • De organisator zorgt voor een goede verluchting.

  • Het serveren van eten is enkel toegelaten onder de 50 personen en moet gebeuren door een professionele cateraar/traiteur.

  • Drank moet verplicht zittend aan tafel worden genuttigd. De bedeling gebeurt door obers, die steeds een mondmasker dragen. Drank nuttigen aan het buffet is niet toegelaten. Let op : bij het serveren van drank zijn steeds de horeca-maatregelen van toepassing. Raadpleeg hiervoor het horeca-protocol

  • De gegevens van alle aanwezigen worden genoteerd op een lijst. Deze lijst wordt 30 dagen bewaard door de organisator met het oog op contact tracing.

  • Een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat klanten en personeelsleden een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID−19 kunnen melden. Dit om contact tracing te vergemakkelijken.

Evenementen mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens.
De organisatie is verantwoordelijk voor het naleven van de verplichte COVID19 maatregelen.

 

Coronasteunmaatregelen voor kwetsbare inwoners, verenigingen en handelaars

De coronacrisis heeft een nooit geziene impact op onze gemeente. Het lokale bestuur heeft het beste zicht op de lokale noden en behoeften. Het gemeentebestuur van Riemst engageert zich daarom om de steunmaatregelen – getroffen door de federale en de Vlaamse overheid – op maat van onze lokale situatie in te zetten. De gemeente zal verenigingen, handelaars en burgers ondersteunen voor een totaalbedrag van € 268.171. Onderstaand voorstel tot verdeling wordt besproken op de gemeenteraad van 6 juli 2020.

Ondersteuning van de verenigingen

De Vlaamse regering stelt € 172.171,78 ter beschikking aan het gemeentebestuur van Riemst om de jeugd-, sport en cultuursector te steunen.

  • Er wordt een bedrag van € 300 gereserveerd voor elke jeugdvereniging die op kamp gaat. Via deze toelage kunnen de benodigde voorzorgsmaatregelen/ontsmettingsmateriaal aangekocht worden.

  • Er wordt een bedrag van € 2.400 gereserveerd voor elke vereniging die een accommodatie beheert. De onkosten aan deze infrastructuur blijven lopen, terwijl er geen initiatieven kunnen georganiseerd worden om de kosten te dekken.

  • Het restbedrag van € 86.900 wordt verdeeld aan de erkende verenigingen, aangesloten bij de jeugd-, sport- en cultuurraad. Dit op basis van dezelfde, evenredige verdeelsleutel als bij de toekenning van de jaarlijkse werkingssubidies.

Ondersteuning van de lokale economie

  • Het gemeentebestuur geeft de lokale handelaars en de horeca-uitbaters een extra duw in de rug door het organiseren van 3 acties, voor een totaalbudget van € 40.000.

  • Communicatiecampagne om het ‘lokaal kopen’ te stimuleren.

  • Als symbolische geste bezorgen we een cadeaubon aan elke Riemstse ondernemer, die economische schade ondervond door Covid-19. Via de Riemstse aanvragen bij Vlaio, voor een compensatie- of sluitingspremie, krijgen we een zicht op de getroffen ondernemers.

  • Aankoopbonnen-actie ‘Denk Koop Eet Lokaal’. De gemeente Riemst organiseert ook dit jaar de aankoopbonnen-actie ‘Denk Koop Eet Lokaal’ voor de lokale handelaars en horeca-uitbaters. Deze actie zal in 2020 doorgaan van zaterdag 1 augustus tot en met maandag 31 augustus.

Ondersteuning van de meest kwetsbaren

  • De gemeente Riemst en het OCMW Riemst krijgen een bedrag van € 56.000 toegekend ter ondersteuning van de meest kwetsbare inwoners.

  • Proactief zet het Sociaal Huis een stap naar de meest kwetsbare burgers via het kanaal van de individuele hulpverlening. Door een sociaal onderzoek van elke concrete, individuele situatie worden de middelen toegewezen aan inwoners met een terechte hulpvraag. Elke hulpvraag wordt bovendien voorgelegd aan het Bijzonder comité voor de sociale dienst.

Naast deze steunmaatregelen, voorzag de gemeente Riemst ook persoonlijke beschermingsmiddelen voor de inwoners (mondmaskers, ontsmettingsmateriaal, veiligheidsmateriaal in alle scholen, …). Dit voor een totaal bedrag van 176.000 euro.

Maatregelen corona-besmetting basisschool De Tol Herderen

We kregen bericht dat een twaalfjarige leerling van de gemeentelijke basisschool De Tol te Herderen (Riemst) besmet is geraakt met het coronavirus COVID-19. Labo-onderzoek heeft dit bevestigd. De leerling in kwestie heeft geen enkele last van symptomen.

De geïnfecteerde leerling wordt 14 dagen in quarantaine geplaatst en wordt momenteel thuis verzorgd. Schepen van onderwijs Marina Pauly: “Wij begrijpen dat dit nieuws voor onrust kan zorgen. De procedures, ingesteld door de overheid om te reageren op een besmetting in schoolcontext, worden nauwgezet opgevolgd door de schooldirectie. De Federale Dienst volksgezondheid, het Vlaamse agentschap zorg en gezondheid en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) zijn gecontacteerd en volgen samen met de gemeentelijke preventie-adviseur de situatie mee op.”

Het schoolbestuur en de schooldirectie hebben samen met de gemeentelijke crisiscel volgende preventieve maatregelen ingesteld.

Het zesde leerjaar schakelt over op het systeem van pre-teaching/afstandsonderwijs tot en met vrijdag 12 juni. Op die manier wordt er vermeden dat leerlingen van de klasbubbel in contact komen met anderen. Indien een leerling van deze klas geen andere mogelijkheid heeft, wordt op school opvang voorzien maar ook zeer strikt gescheiden van alle andere contactbubbels.

Twee leerkrachten, die behoren tot de contactbubbel van het zesde leerjaar, laten een test uitvoeren. Afhankelijk van het testresultaat kan later een verstrenging van de maatregelen gelden.

De overige leerjaren en de kleuterklassen kunnen, gezien de strikte scheiding van de contactbubbels, het voorgeschreven plan volgen. Voor het kleuteronderwijs en deze andere leerjaren verandert er dus niets.

Burgemeester Mark Vos: “Als gemeentebestuur en schoolbestuur spelen we kort op de bal en stellen we strenge, preventieve maatregelen voor om een verdere besmetting te voorkomen. We treden zelfs strenger op dan de voorgeschreven richtlijnen. De veiligheid van de leerlingen en het schoolpersoneel is voor ons prioritair. Er is voorlopig geen enkele aanleiding om de basisschool te sluiten.”

Herderen school 1.JPG

14 BWOL-gemeenten kopen samen 320.000 mondmaskers aan voor hun inwoners

De 14 gemeenten van Brandweerzone Oost-Limburg willen hun inwoners voorzien van één gratis herbruikbaar mondmasker, bovenop het gratis masker dat de federale overheid ter beschikking wil stellen. Dit wordt mogelijk gemaakt via een samenaankoop van 320.000 stoffen mondmaskers bij het Limburgse bedrijf Bioracer. Stad Genk zal fungeren als de aankoopcentrale in deze omvangrijke logistieke operatie en heeft de bestelling al geplaatst. Vandaag is de samenwerking finaal afgeklopt door alle betrokken gemeenten. Als alles goed gaat met de productie en de levering zullen de gemeenten de maskers vanaf midden mei ter beschikking kunnen stellen van hun inwoners. De totale kostprijs bedraagt 1,084 miljoen euro, oftewel 3,39 euro btw incl. per masker.

Het is duidelijk dat een versoepeling van de corona-maatregelen alleen maar kan als dat gepaard gaat met blijvende aandacht voor de basisregels, zoals handhygiëne, thuisblijven als je ziek bent en vooral ook afstand houden van elkaar. Maar wanneer er opnieuw meer mensen aan het werk gaan, meer winkels openen,… is voldoende afstand houden niet altijd mogelijk. Daarom promoot de federale overheid het gebruik van (stoffen, herbruikbare) mondmaskers in situaties waar je niet voldoende afstand van elkaar kunt houden. Een mondmasker draag je in zo’n geval dus om anderen te beschermen.

De BWOL-gemeenten ondersteunen de visie en maatregelen van de federale overheid. Ze hechten heel veel belang aan de gezondheid en veiligheid van hun bevolking én ook aan een verantwoorde heropstart van het economisch en maatschappelijk leven.

Omdat ‘aan mondmaskers geraken’ al de hele coronacrisis lang een grote uitdaging blijkt te zijn, hebben 14 Limburgse gemeenten besloten de krachten te bundelen om zo de kans op welslagen te vergroten, want dit is een zeer omvangrijke logistieke operatie voor alle betrokken gemeenten. “We hebben diverse pistes onderzocht en bewandeld, maar deze van één grote bestelling via dit Limburgse bedrijf lijkt ons de meest zekere én de snelste manier om op grote schaal aan de nodige ‘communitymaskers’ te geraken”, aldus de burgemeesters van BWOL. “In plaats van allemaal ‘soloslim’ te spelen en zo mogelijk elkaar te gaan beconcurreren, bundelen we de krachten.”

De maskers worden dus aangekocht via het Limburgse bedrijf Bioracer, dat vooral actief is op vlak van sportkleding. Het zal gaan om herbruikbare stoffen maskers met linten en de mogelijkheid om er een extra beschermende laag filterstof in te steken. Deze filterstof zal voorzien worden door de federale overheid.

De inwoners van brandweerzone Oost-Limburg mogen dan ook een gratis mondmasker verwachten vanaf midden mei. Van zodra zekerheid is over de leveringsdatum, zullen de gemeenten hierover verder communiceren met hun inwoners.

De deelnemende gemeenten zijn As, Bilzen, Dilsen-Stokkem, Genk, Hoeselt, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Lanaken, Maaseik, Maasmechelen, Oudsbergen, Riemst, Voeren en Zutendaal.

mondmaskers.jpg


Zuid-Limburgse burgemeesters slaan de handen in elkaar voor oprichting eerste schakelzorgcentrum in Sint-Truiden

Vanmiddag hebben 13 burgemeesters uit Zuid-Limburg  (Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Riemst, Borgloon, Hoeselt, Kortessem, Gingelom, Wellen, Heers, Nieuwerkerken, Voeren en Herstappe) de organisatie en oprichting van een schakelzorgcentrum besproken.

 De ziekenhuizen zullen de komende weken veel COVID-19 patiënten moeten opvangen. Het is belangrijk dat zij over voldoende bedden kunnen blijven beschikken. Daarom is de oprichting van een schakelzorgcentrum op korte termijn noodzakelijk.

Schakelzorgcentra kunnen een oplossing bieden voor mensen die medisch gezien het ziekenhuis mogen verlaten, maar die dikwijls om sociale redenen nog niet naar huis kunnen. Bijvoorbeeld omdat de woonomgeving niet is aangepast of dat de zorg niet gegarandeerd kan worden.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat de instroom in het ziekenhuis kan beperkt blijven tot de mensen die complexe zorg nodig hebben. Het schakelzorgcentrum kan daarom ook medisch toezicht bieden voor mensen die besmet zijn met een COVID-19, niet thuis kunnen blijven, maar nog niet meteen naar het ziekenhuis moeten of het ziekenhuis al kunnen verlaten.

 Limburg telt 8 eerstelijnszones. Binnen die zones kunnen 4 schakelzorgcentra opgericht worden  volgens de Vlaamse Regering (beslissing van vrijdag 27 maart 2020) . Eén van die zones is Haspengouw en Zuid Oost Limburg, zij bedienen samen 13 Zuid-Limburgse gemeenten (Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Riemst, Borgloon, Hoeselt, Kortessem, Gingelom, Wellen, Heers, Nieuwerkerken, Voeren en Herstappe) . Waarnemend gouverneur Michel Carlier heeft de opdracht gekregen om 4 schakelzorgcentra voor te stellen aan de Vlaamse Regering.

 Alle burgemeesters erkennen dat Sint-Truiden en haar buurgemeenten zwaar getroffen zijn door door COVID-19. Burgemeester Veerle Heeren van Sint-Truiden, initiatiefnemer van het overleg, hield een pleidooi om het Schakelzorgcentrum in  Sint-Truiden zo snel als mogelijk  te openen gezien de bijzonder grote druk op het Regionaal Ziekenhuis Sint-Trudo.   Dit om de ziekenhuiscapaciteit zoveel mogelijk te vrijwaren. De voorbije dagen heeft de stad Sint-Truiden samen met dokter. Johan Vandervelden, voorzitter voorlopige zorgraad eerstelijnszorg Haspengouw, heel wat inspanningen gedaan om het gebouw van het vroegere woonzorgcentrum Madrugada aan het station startklaar te maken.

 Alle burgemeesters toonden zich solidair en waren meteen akkoord met de opening van het Schakelzorgcentrum zone ‘Haspengouw en Zuid Oost Limburg” in Sint-Truiden. Dat betekent dat het dossier hiervoor ingediend zal worden met akkoord van de 13 burgemeesters.

Indien het episch centrum van COVID-19 zich verder uitbreidt van de regio Sint-Truiden en haar buurgemeenten naar de rest van Zuid-Limburg en de nood naar bijkomende bedden stijgt, dan wensen de 13 burgemeester een 2de schakelzorgcentrum in Bilzen te openen. Ook daar zijn we in staat om op korte termijn operationeel te zijn.

91247451_10216736671472804_8544883653535072256_n.jpg


Riemst musiceert samen het Limburgs volkslied in de strijd tegen het coronavirus

De verspreiding van het coronavirus heeft iedereen erg geraakt. Niet alleen heerst er veel bezorgdheid, maar bovenal ontstaat in deze tijd veel samenhorigheid. Ook de gemeente Riemst roept op tot actie: een muzikale actie!

De gemeente Riemst doet als ‘Muzikaalste gemeente van Vlaanderen’ een warme oproep aan alle Riemstenaren om op vrijdag 27 maart om 18.00 uur hun muzikale ‘ik’ naar boven te halen en samen het Limburgs volkslied te spelen of zingen. Des te meer muzikanten meedoen, des te leuker!

 Marina Pauly, schepen van Cultuur: “Aan iedere muzikant roepen we op om massaal te beginnen oefenen en hieraan deel te nemen. Laat zien dat muziek nog steeds blijft verbinden, ook in tijden zoals vandaag. Als ‘Muzikaalste gemeente van Vlaanderen’ steken we met dit muzikaal initiatief graag iedereen een hart onder de riem.”

 Zing jij mee uit volle borst of laat jij je instrumentaal talent aan de voordeur van je woning weerklinken? Stuur het filmpje van jouw uitvoering via een YouTubelink, Vimeolink of WeTransfer naar riemsthelpt@riemst.be.

 Peter Neven, schepen van Jeugd: “Het zijn plotseling woelige tijden. Het coronavirus heeft zwaar ingegrepen in het dagelijkse leven van iedereen. Maar ondanks deze bizarre tijden ontstaan in deze crisis ook mooie dingen en hartverwarmende initiatieven.”